Afspelen

De Verstokte roker.

Eén oktober is voor veel rokers hét moment om het pakje sigaretten links te laten liggen en te stoppen met roken: Stoptober. Dit jaar vindt het voor de 7-e keer plaats en dankzij de voorgaande 6 edities zijn al meer dan 300.000 rokers in Nederland gestopt.

Roken is een van de moeilijkste gewoontes om te veranderen. Het lukt niet zomaar. Maar waarom lukt het dan wel tijdens Stoptober? Omdat het slim bedacht is. Stoptober stelt namelijk geen groot en welhaast onhaalbaar doel: ‘Nooit meer roken’. Maar brengt het doel letterlijk dichterbij waardoor het concreet wordt en haalbaar: Vier weken lang niet roken.1

 

En daarna? Daarna weten mensen, uit eigen ervaring, dat je voor langere tijd zonder sigaret kunt. Het geeft ze het benodigde zelfvertrouwen om ook na de maand oktober geen sigaret meer op te steken.2 Daarnaast zijn de meeste ontwenningsverschijnselen, na een maand, achter de rug. En ervaar je als ‘stopper’ de eerste voordelen: je reuk, smaak en ademhaling zijn al aan het verbeteren.3

Om te beginnen lukt het Stoptober-deelnemers om rookvrij te blijven doordat ze steun krijgen en worden aangemoedigd om het vol te houden.4 Een belangrijke rol is weggelegd voor de speciale app waarmee dagelijks wordt gecheckt of je nog rookvrij bent. Ben je dat onverhoopt niet, dan word je aan jouw motivatie herinnerd. Aan de reis die je van het bespaarde geld zou gaan maken, bijvoorbeeld. Ook een simpele “Je kunt het!” helpt als je moeite hebt met het weerstaan van die sigaret.5

De sociale component van Stoptober draagt uiteraard ook bij aan het succes.6 Er is veel aandacht voor de actie op TV, radio en in de pers. Daarnaast worden potentiële stoppers bereikt via Instagram en Facebook. Bekende Nederlanders dragen hun steentje door te laten zien dat ze deze editie van Stoptober ook deelnemen. Het lijkt wel of heel Nederland een poging doet om te stoppen.

Logisch dus ook dat je hier – bewust of onbewust – aan mee wilt doen. Zelfs, of misschien wel ‘juist’, in een jaar waarin Stoptober anders is dan andere jaren. Het coronavirus zou namelijk een extra motivatie kunnen zijn om te stoppen. De kans bestaat dan ook dat er in 2020 nog meer Nederlanders meedoen dan in de afgelopen jaren!

Als je gedrag wilt veranderen, maak het dan zo makkelijk mogelijk en creëer een sociale beweging. Dat is wat wij leren van Stoptober. Belangrijk om te weten. En essentieel voor effectieve communicatie. Interessant? Wil je meer weten over gedragsverandering? En sta je ervoor Open om het hier uitgebreid over te hebben? Bel of mail Open Now. Campagnes voor gedragsverandering.

Contact
 
 

Referenties

1 https://stoptober.nl/
2 https://theconversation.com/can-quitting-smoking-for-stoptober-really-help-you-kick-the-habit-48287
3 https://stoptober.nl/
4 Brown, J., Kotz, D., Michie, S., Stapleton, J., Walmsley, M., & West, R. (2014). How effective and cost-effective was the national mass media smoking cessation campaign ‘Stoptober’?. Drug and alcohol dependence, 135, 52-58.
5 Brown, J., Kotz, D., Michie, S., Stapleton, J., Walmsley, M., & West, R. (2014). How effective and cost-effective was the national mass media smoking cessation campaign ‘Stoptober’?. Drug and alcohol dependence, 135, 52-58.
6 Brown, J., Kotz, D., Michie, S., Stapleton, J., Walmsley, M., & West, R. (2014). How effective and cost-effective was the national mass media smoking cessation campaign ‘Stoptober’?. Drug and alcohol dependence, 135, 52-58.
 
 
 

De Prijskiezer.

Keuzestress is een luxeprobleem in een welvarende wereld. Het kan ervoor zorgen dat er minder doordachte of zelfs helemaal geen keuzes worden gemaakt. Als het écht moet, maken we trouwens graag gebruik van shortcuts. …

Lees verder Contact
 
 

De Naastgooier.

Waarom gooien mensen hun afval op straat en wat kunnen we doen om dit gedrag te veranderen? In 2019 deden we voor McDonald’s onderzoek naar zwerfafval rondom hun restaurants. Een uitgebreide gedragsanalyse leerde ons dat, naast gemakzucht, talloze factoren een rol spelen bij weggooigedrag. …

Lees verder Contact
 
 

De Carnivoor.

Terwijl we allemaal weten dat een lekker stuk vlees niet altijd een duurzame of diervriendelijke keuze is, speelt vlees nog altijd een belangrijke rol in onze dagelijkse maaltijd. Sterker, het is de norm. …

Lees verder Contact
 
 

De Merkenwisselaar.

Millennials switchen makkelijk tussen merken en producten. Zij hechten minder waarde aan merkloyaliteit. Zoekmachines, sociale media en online winkelen maken het eenvoudig om te vergelijken en verschillende opties uit te proberen. …

Lees verder Contact
 
 

De Koopjesjager.

De consument is ook maar een mens. Die keuzes maakt gebaseerd op een al dan niet bewuste afweging: ‘Wat verlies ik?’ versus ‘Wat levert het op?’ Daarbij telt het verlies zwaarder dan de winst. …

Lees verder Contact
 
 

De Nee/Nee-consument.

Van folders die consumenten kunnen doorspitten om tot de voordeligste keuze te komen, tot een banner die met 1 klik naar de beste keuze leidt. Waar kies je als merk voor om jouw doelgroep te bereiken en met welke boodschap krijg je jouw doelgroep in beweging? …

Lees verder Contact