Waarom gooien mensen hun afval op straat en wat kunnen we doen om dit gedrag te veranderen? In 2019 deden we voor McDonald’s onderzoek naar zwerfafval rondom hun restaurants. Een uitgebreide gedragsanalyse leerde ons dat, naast gemakzucht, talloze factoren een rol spelen bij weggooigedrag. Inertia bijvoorbeeld, sociale normen en de behoefte om verpakkingen direct weg te gooien. Bij een van onze interventies speelden we daarop in door McDrive-zakken te bestickeren met: ‘Gebruik mij straks als afvalzak’. Daarmee riepen we op afval goed weg te gooien en tackelden we gelijk de ‘instant disposal need’. Het resultaat? Minder zwerfafval rondom de McDonald’s restaurants. Interessant? Wil je meer weten over gedragsverandering? En sta je ervoor Open om het hier uitgebreid over te hebben? Bel of mail Open Now. Campagnes voor gedragsverandering.
ContactDe Naastgooier.
De Verstokte roker.
Eén oktober is voor veel rokers hét moment om het pakje sigaretten links te laten liggen en te stoppen met roken: Stoptober. Dit jaar vindt het voor de 7-e keer plaats en dankzij de voorgaande 6 edities zijn al meer dan 300.000 rokers in Nederland gestopt. …
Lees verder ContactDe Prijskiezer.
Keuzestress is een luxeprobleem in een welvarende wereld. Het kan ervoor zorgen dat er minder doordachte of zelfs helemaal geen keuzes worden gemaakt. Als het écht moet, maken we trouwens graag gebruik van shortcuts. …
Lees verder ContactDe Carnivoor.
Terwijl we allemaal weten dat een lekker stuk vlees niet altijd een duurzame of diervriendelijke keuze is, speelt vlees nog altijd een belangrijke rol in onze dagelijkse maaltijd. Sterker, het is de norm. …
Lees verder ContactDe Merkenwisselaar.
Millennials switchen makkelijk tussen merken en producten. Zij hechten minder waarde aan merkloyaliteit. Zoekmachines, sociale media en online winkelen maken het eenvoudig om te vergelijken en verschillende opties uit te proberen. …
Lees verder ContactDe Koopjesjager.
De consument is ook maar een mens. Die keuzes maakt gebaseerd op een al dan niet bewuste afweging: ‘Wat verlies ik?’ versus ‘Wat levert het op?’ Daarbij telt het verlies zwaarder dan de winst. …
Lees verder ContactDe Nee/Nee-consument.
Van folders die consumenten kunnen doorspitten om tot de voordeligste keuze te komen, tot een banner die met 1 klik naar de beste keuze leidt. Waar kies je als merk voor om jouw doelgroep te bereiken en met welke boodschap krijg je jouw doelgroep in beweging? …
Lees verder Contact