De consument is ook maar een mens. Die keuzes maakt gebaseerd op een al dan niet bewuste afweging: ‘Wat verlies ik?’ versus ‘Wat levert het op?’ Daarbij telt het verlies zwaarder dan de winst. En dus wint een klein prijsvoordeel het van een iets duurdere optie met vele kwaliteitsvoordelen. Ben jij zo’n duurdere optie? Dan hoef je je niet gelijk zorgen te maken. Want dit gedragswetenschappelijke inzicht betekent natuurlijk niet dat jouw merk met z’n kwaliteiten geen koopjesjagers aan kan trekken. Communicatie kan daar het verschil maken. Bijvoorbeeld door te benadrukken wat consumenten zullen missen als ze niet voor jouw merk gaan. Interessant? En sta je ervoor Open om hier meer over te horen? Bel of mail Open Now. Campagnes voor gedragsverandering.
ContactDe Koopjesjager.
De Verstokte roker.
Eén oktober is voor veel rokers hét moment om het pakje sigaretten links te laten liggen en te stoppen met roken: Stoptober. Dit jaar vindt het voor de 7-e keer plaats en dankzij de voorgaande 6 edities zijn al meer dan 300.000 rokers in Nederland gestopt. …
Lees verder ContactDe Prijskiezer.
Keuzestress is een luxeprobleem in een welvarende wereld. Het kan ervoor zorgen dat er minder doordachte of zelfs helemaal geen keuzes worden gemaakt. Als het écht moet, maken we trouwens graag gebruik van shortcuts. …
Lees verder ContactDe Naastgooier.
Waarom gooien mensen hun afval op straat en wat kunnen we doen om dit gedrag te veranderen? In 2019 deden we voor McDonald’s onderzoek naar zwerfafval rondom hun restaurants. Een uitgebreide gedragsanalyse leerde ons dat, naast gemakzucht, talloze factoren een rol spelen bij weggooigedrag. …
Lees verder ContactDe Carnivoor.
Terwijl we allemaal weten dat een lekker stuk vlees niet altijd een duurzame of diervriendelijke keuze is, speelt vlees nog altijd een belangrijke rol in onze dagelijkse maaltijd. Sterker, het is de norm. …
Lees verder ContactDe Merkenwisselaar.
Millennials switchen makkelijk tussen merken en producten. Zij hechten minder waarde aan merkloyaliteit. Zoekmachines, sociale media en online winkelen maken het eenvoudig om te vergelijken en verschillende opties uit te proberen. …
Lees verder ContactDe Nee/Nee-consument.
Van folders die consumenten kunnen doorspitten om tot de voordeligste keuze te komen, tot een banner die met 1 klik naar de beste keuze leidt. Waar kies je als merk voor om jouw doelgroep te bereiken en met welke boodschap krijg je jouw doelgroep in beweging? …
Lees verder Contact