Een goede voorbereiding op een reis naar het buitenland kan een groot verschil maken. Je kunt als reiziger problemen voorkomen. En mocht het toch misgaan, weet je wat je moet doen. Om Nederlanders hiervan bewust te maken, starten het ministerie van Buitenlandse Zaken en de Douane een gezamenlijke campagne gericht op de Nederlandse reiziger. Beide voeren overigens al jaren bewustwordingscampagnes over reizen naar het buitenland, met hetzelfde doel. Echter met het bundelen van de krachten wordt de boodschap versterkt én de dienstverlening verbetert. Zo staat alle reisinformatie voortaan op één website: wijsopreis.nl
Onze campagne heeft tot doel mensen met een ‘promotiefocus’ te bereiken. Een doelgroep die zich over het algemeen minder goed voorbereid en zich meer aangesproken voelt door communicatie die gaat over wat een goede voorbereiding kan opleveren (“een onbezorgde vakantie”) dan over de mogelijke risico’s die zich kunnen voordoen tijdens een reis. Via verschillende kanalen (TV, radio en online) worden positieve emoties die bij een reis horen, gekoppeld aan een goede voorbereiding zodat er een positieve associatie ontstaat. Een oplettende luisteraar hoort na 43 jaar ook weer eens de stem van Kees van Kooten in een commercial, die de Reizende Mens beschouwt en advies geeft.