Kijk, vergelijk & kies.

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Voor het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport lanceren wij de campagne ‘Kijk, vergelijk & kies’. Deze campagne introduceert Nutri-Score, een voedselkeuzelogo dat consumenten helpt om tijdens het boodschappen doen te kiezen voor het product met de betere samenstelling. De campagne maakt gebruik van de mantra ‘Kijk, vergelijk & kies’: Kijk naar de Nutri-Score. Vergelijk dezelfde soort producten met elkaar. Kies het product met de betere samenstelling.. Deze boodschap wordt verspreid via een breed scala aan mediakanalen, zoals televisie, online video, digital out of home, kranten en tijdschriften, waardoor de campagne een breed publiek bereikt.

Er zijn veel misvattingen over Nutri-Score. Om verwarring en complexiteit te verminderen, maken we de context duidelijk. Zo leggen we mensen op een eenvoudige manier uit hoe ze de Nutri-Score op de juiste manier gebruiken. Veel mensen weten namelijk niet dat de Nutri-Score je helpt om dezelfde soort producten met elkaar te vergelijken. Dus pizza met pizza óf muesli met muesli. Je gebruikt de Nutri-Score dus niet om pizza met maaltijdsalade te vergelijken.

Het Nutri-Score logo zit visueel heel eenvoudig in elkaar. De letteraanduiding, maar vooral de kleuren maken het makkelijk om de betere keuze te maken. Dit vormde een mooie aanleiding om in de campagne uit te pakken met kleurrijke verlichting, waardoor de kijker de koppeling tussen het pakken van het product en het kijken naar de Nutri-Score makkelijker maakt.

De mantra ‘Kijk, vergelijk & kies’ vormt de ruggengraat van deze campagne en biedt een helder handelingsperspectief voor consumenten. Dit wordt versterkt door social modeling : de hoofdpersonen in de campagne demonstreren het gewenste gedrag, wat de boodschap versterkt en aanzet tot actie.

Met ‘Kijk, vergelijk & kies’ zetten we een belangrijke stap in het empoweren van consumenten om betere voedselkeuzes te maken. De campagne biedt duidelijkheid over de context zodat consumenten weten hoe ze de Nutri-Score kunnen gebruiken. Toch kunnen consumenten nog vragen hebben, wat houdt een betere samenstelling bijvoorbeeld precies in? Daarom verwijzen we door naar de website nutriscore.nl waar consumenten antwoord op deze vragen vinden.

 
 
 
 
 


 

Social modelling is een techniek waarbij mensen leren door het gedrag van anderen te observeren en na te bootsen (Bandura, 1986). Als we iemand iets goed zien doen, proberen we het vaak zelf ook op die manier. Dit is precies wat de "Kijk, vergelijk & kies"-campagne doet met Nutri-Score. In de campagne zie je mensen Nutri-Score gebruiken om beter te kiezen. Dit laat ons zien dat het makkelijk en handig is, en zo worden we aangemoedigd om hetzelfde te doen. Hierdoor leert de campagne ons niet alleen over Nutri-Score, maar inspireert het ons ook om beter te kiezen wat we eten.