We komen het overal tegen: ‘sociale afstand’, ‘social distancing’ of ‘vermijd sociaal contact’. De kranten staan er vol mee. Een maatregel die voor ons mensen enorm moeilijk is.
Het botst namelijk met onze diepgewortelde behoefte van verbinding met anderen (Baumeister & Leary, 1995). Een behoefte die met name aanwezig is tijdens emotionele periodes. Sociaal contact zorgt ervoor dat we beter om kunnen gaan met onze emoties en stress. Daarnaast geeft het ons meer veerkracht (Jetten et al, 2017). Sociale isolatie en eenzaamheid versterken juist het gevoel van stress en hebben ook invloed op onze gezondheid (Luo, Hawkley & Cacioppo, 2010). De huidige maatregelen hebben met name op oudere mensen een grote impact omdat zij al vaker eenzaam zijn.
Om dit versterkte gevoel van eenzaamheid te verminderen, moeten we stoppen met gebruik van het begrip ‘sociale afstand’. Het gaat namelijk om ‘fysieke afstand’ (Bavel et al, 2020). Sociaal contact hebben we juist in tijden als deze, hard nodig. Iets wat de nieuwe KPN-commercial mooi oppakt. En zo ontspringen er tal van mooie initiatieven.
Ons advies: zet dit goede voorbeeld voort en promoot vormen van sociaal contact zonder fysiek contact, wees creatief om naasten te benaderen, laat je inspireren en help minder technische onderlegde mensen met apps als Facetime en Zoom.