Zo vlak voor de Week tegen Eénzaamheid 2023 is er een vervolg op de veel bekroonde campagne. Gebeurtenissen in je leven zoals: verhuizen, scheiden of het verlies van je partner, kunnen ervoor zorgen dat je gevoelens van eenzaamheid ervaart. Om deze gevoelens te verminderen kunnen omstanders een klein gebaar maken om te helpen deze gevoelens te verminderen. In de nieuwe campagne is er echter nog een ander perspectief, dat eerder niet werd belicht: De persoon met eenzaamheid gevoelens kan soms ook zelf een kleine stap zetten, om deze gevoelens te verminderen. Dat noemen we zijn of haar ‘handelingsperspectief’. Naast de 2 scenario’s (splitscreen) hebben we dus nu ook 2 versies per TVC geproduceerd. En is er vanuit 2 perspectieven gefilmd. Een vanuit de omstander en een vanuit de eenzame persoon. De kleine stap vanuit beiden, maken het verschil voor de eenzame persoon.
Eénzaamheid heeft vele gezichten.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
‘Tring’ met je fietsbel als je eenzame gevoelens herkent.
In de tv-campagne laten we zien wat een klein gebaar of een kleine stap kan opleveren, aan beide kanten van het eenzaamheidsprobleem. Maar we wilden bij deze gevoelige problematiek nog een stap dichter bij de mensen komen, gewoon op straat. Zie hier een bijzonder activatie idee: Een billboard langs fietspaden roept fietsers op te ‘tringen’ met hun bel wanneer ze gevoelens van eenzaamheid herkennen. Met die mensen zijn we ter plekke in gesprek gegaan. Dit leverde heel impactvolle interviews op, met mensen waarvan je in eerste instantie niet zou verwachten dat gevoelens van eenzaamheid een rol spelen in hun leven.