Rond de Week tegen Eenzaamheid willen we mensen extra aanzetten in actie te komen voor een eenzaam persoon. De campagne laat zien dat emotie beide kanten op werkt, zowel de helpende omstanders als de eenzame ouderen halen iets belangrijks uit het contact.
Iemand die iets (kleins) doet voor een eenzaam persoon ervaart een grote emotionele beloning (self-efficacy ). En dat is precies de trigger die we willen laten voelen. Een klein gebaar maakt in deze films de positieve emotie zichtbaar en brengt deze dichtbij (response efficacy ).
Het programma Een tegen Eenzaamheid is een initiatief van het ministerie van volksgezondheid, Welzijn en Sport om eenzaamheid onder ouderen te verminderen. De bereidheid een eenzaam persoon te helpen ligt hoog, maar actie blijft vaak nog uit. Daarom worden er in deze campagne rondom de Week tegen Eenzaamheid handvaten geboden voor de omstanders. Dit doen we door drie grote partners te noemen, die ook direct op de website te zien zijn als mensen die bezoeken, namelijk Thuisgekookt.nl, NLvoorelkaar en NLCares.