In deze campagne voor de Douane en het Ministerie van Buitenlandse Zaken maken we zekere reizigers bekend met advies en regels rondom reizen op nederlandwereldwijd.nl en in de Reisapp. We laten de doelgroep inzien dat het voor hen (persoonlijk) relevant is om de reisadviezen en bagageregels te raadplegen tijdens alle fases van hun reis. We spelen in op ‘het levert je wat op als je de reisinformatie raadpleegt’ i.p.v. ‘dit is het risico als je het niet doet’ (gain frame ).
Een van de redenen voor reizigers om geen reisadviezen te raadplegen, is een lage inschatting van gezondheids- en veiligheidsrisico’s. Deze lage risicoperceptie kan worden verklaard doordat mensen vaak de kans dat hen iets overkomt onderschatten, ook wel de optimism bias genoemd. Deze denkfout zorgt er ook voor dat reizigers zich minder aangesproken voelen door informatie over risico’s. Omdat de zekere reiziger een doelgroep is die het ‘vaak al denkt te weten’ is het belangrijk de relevantie te vergroten. Hiervoor gingen we samen met de opdrachtgever op zoek naar de meest relevante onderwerpen om de doelgroep te triggeren. In de campagne stellen we vervolgens vragen zoals “Mag je appels uit het Verenigd Koninkrijk meenemen naar Nederland?” of “Is het verstandig te reizen naar een land met oranje reisadvies?”. We dagen de zekere reiziger hiermee uit op zoek te gaan naar een antwoord.
We introduceren behulpzame handen die op verrassende maar relevante plekken opduiken om verschillende type reizigers te wijzen op het gemak (en soms noodzaak) van de website nederlandwereldwijd.nl en de Reisapp. Hiermee vertellen we dat je actuele reisinformatie altijd en waar je ook bent zelf ‘in de hand’ hebt als je nederlandwereldwijd.nl op je telefoon bezoekt of de Reisapp daarop hebt staan.