ONVZ

 
 

Waarom is deze case relevant voor Liander?

ONVZ heeft een heel rationele doelgroep die we met goede argumenten kunnen overtuigen om te blijven bij, of over te stappen naar, ONVZ. Dit deden we door ze de ‘waarom’ uit te leggen om zo inertia te verminderen. We verwachten dat er raakvlakken zijn met EV-rijders en deze doelgroep en vinden het daarom interessant om te kijken of de doelgroep voor slim laden ook gevoelig kan zijn voor een vrij rationele boodschap, bijvoorbeeld ‘Daarom na 22.00 uur laden’ gevolgd door passend rationale argumenten.

 
 

'Daarom ONVZ'

Voor onze zorgverzekeraar ONVZ ontwikkelden we een campagne om bestaande klanten te bevestigen in hun keuze voor ONVZ, en daarbij te zorgen voor nieuwe aanwas. Hierbij kregen we, net zoals bij slim laden, te maken met de hardnekkige weerstand inertia.

 
 

Inzicht

Veel mensen blijven bij dezelfde zorgverzekeraar. Niet per se uit tevredenheid, maar omdat de inspanning van het overstappen zwaarder weegt. Dit komt door inertia, onze natuurlijke weerstand tegen verandering omdat dit moeite kost. Van nature zijn we geneigd om energie te besparen.

Dit fenomeen laat zien hoe krachtig onze gewoontes zijn en hoe uitdagend het kan zijn om zelfs kleine veranderingen in ons leven door te voeren. Een uitdaging waar we met het stimuleren van slim laden ook voor staan.

 
 

Strategie

In de campagne voor ONVZ spelen we op inertia door consumenten vanuit ONVZ een duidelijke richting te bieden in de context van zorgverzekeringen. Een context waarin ze vaak choice overload ervaren en niet goed de voordelen van een premium (duurdere) verzekering zien.

  • We geven met het thema ‘Daarom ONVZ’ de doelgroep kwalitatieve ‘eersteklas’ argumenten om te kiezen voor ONVZ (zekerheid en vertrouwen).
  • Maken ‘eersteklas’ aantrekkelijk met concrete usp’s die de hogere prijsstelling verklaren.
  • De campagne zorgt voor hoge identificatie in de doelgroep en is wegens twee succesvolle jaren zo consistent mogelijk gehouden.
  • Geven klanten het gevoel dat ze door voor ONVZ te kiezen, (onbewust) deel uitmaken van een exclusieve groep die altijd voor het beste gaat. Ze gunnen zichzelf ONVZ.
 
 

Uitwerking

 
 
Vrije keuze OLV
 
 
Snelzorg OLV
 
 

Resultaten

  • Met een groei naar 411.958 verzekerden in begin 2024 overtreft ONVZ de doelstelling van 405.000 ruim.
  • Het overstappercentage van ONVZ (3,7%) is het afgelopen jaar ruim lager dan de die van de totale markt (7,4%).