Gemeente Amsterdam

 
 

Waarom is deze case relevant voor Liander?

Het gevoel dat je er niet alleen voor staat is bij het campagneconstruct voor de gemeente Amsterdam een belangrijke factor. We laten zien welke duurzame acties de gemeente zelf uitvoert, wat anderen in de buurt doen en wat voor impact dit heeft. Dit verlaagt de drempel voor andere inwoners om mee te doen, ze hoeven het probleem namelijk niet alleen op te lossen. Bij slim laden is dit gevoel ook zo belangrijk. Wanneer EV-rijders het gevoel hebben dat netbeheerders ook hard bezig zijn om het net te verbeteren en weten wat voor impact hun gedrag heeft op het probleem, zal dit bijdragen aan de urgentie die zij voelen om hun gedrag aan te passen.

Een duidelijk handelingsperspectief maakt het, zeker voor duurzaam gedrag, makkelijker om iets te doen. Gezien duurzaam gedrag veel verschillende vormen kent, maar ook best complex kan zijn, willen we de inwoners zo goed mogelijk helpen met de ‘hoe’. Voor slim laden is een duidelijke handelingsperspectief ook belangrijk, want het versimpelen en dit aantrekkelijk maken voor de doelgroep kan ervoor zorgen dat ze vaker slim laden. Meer self-efficacy hangt weer samen met meer slim laadgedrag (na 22.00 uur en tijdens zonuren laden).

(in ontwikkeling)
(in ontwikkeling)